Istoria recentă a României, o nouă disciplină opţională pentru clasele a XI-a şi a XII-a
Publicat pe 2016-05-23 11:50:01 | Mihail Marinescu |

Din anul şcolar 2016-2017, la clasele a XI-a şi a XII-a se va putea studia o nouă disciplină opţională: Istoria recentă a României.
Programa
cursului face parte din oferta de cursuri opţionale propusă elevilor şi
profesorilor de istorie de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice în cadrul Curriculum-ului la decizia şcolii (CDS). Disciplina
prezintă o imagine complexă a societăţii româneşti din a doua jumătate a
secolului XX şi din primele decenii ale secolului XXI.
Noul
curriculum susţine o abordare flexibilă prin ponderarea studierii evenimentelor
în favoarea ansamblului şi a perspectivei asupra trecutului, respectiv prin
aprofundarea şi interpretarea trecutului în locul memorării unor serii
cronologice şi al istoriei de tip narativ şi enciclopedic.
Conţinuturile
programei sunt grupate în patru capitole. Fiecare capitol corespunde etapelor,
general acceptate, în care a evoluat România de la 23 august 1944 până în 1989.
Ultimul decupaj este perioada parcursă din 1990 până în 2007 (anul integrării
României în Uniunea Europeană), an considerat un reper important al evoluţiei
istoriei contemporane. Criteriul de referinţă în fixarea acestor perioade
cronologice îl reprezintă proiectele de ţară disputate şi asumate de către
actorii politici şi ai societăţii civile în fiecare dintre aceste perioade.
Programa disciplinei Istoria recentă a României susţine finalităţile cursului general de istorie prin setul asumat de valori şi atitudini şi prin competenţele generale şi specifice pe care le promovează. Ea propune un demers didactic realizat din perspectivele educaţiei pentru drepturile omului, educaţiei pentru diversitate, educaţiei pentru dimensiunea de gen, a perspectivelor multiple asupra istoriei, a problemelor sensibile şi controversate, a strategiilor de argumentare, negociere şi cooperare, dar şi a utilizării surselor multiple de informare şi documentare.