Ultima editie tiparita in format pdf

“Grădina fără frontiere. Spiritul nostru înfloreşte în grădina Europei”!

Publicat pe 2016-01-15 16:07:41

Şcoala Gimnazială “Constantin Stere” din comună Bucov, Prahova, parteneră într-un proiect de parteneriat strategic Erasmus +, KA2, finanţat de Uniunea Europeană 

Proiectul “Un jardin sans frontière. Que notre esprit fleurisse dans le jardin de l`Europe” (“Grădina fără frontiere. Spiritul nostru înfloreşte în grădina Europei”) se adresează elevilor de gimnaziu din 5 şcoli partenere: Instituto Comprensivo Dante Alighieri Cornate D`Adda, Italia; Şcoala Gimnazială “Constantin Stere” comuna Bucov, jud.Prahova, România; School “St.St.Cyril and Methodius” Satovcha, Blagoevgrad, Bulgaria; IES Carmen Burgos de Segui, Alovera -Guadalajara, Spania; Agrupamento de Escolas de Sao Martinho- Sao Martinho do Campo, Portugalia. Proiectul îşi propune să motiveze elevii în învăţare şi să-i ajute pe aceştia să-şi dezvolte competenţele de bază, cu scopul de a promova succesul lor academic.Iată de ce acest proiect, prin activităţile propuse, are ca priorităţi extinderea competenţelor digitale, introducerea de noi metode şi instrumente de predare, introducerea unei dimensiuni europene în învăţământ. Aceste obiective sunt atinse printr-un schimb de bune practici între cadrele didactice implicate, atât la nivel local cât şi în străinătate şi prin aplicarea directă la clase. Tema “Grădina fără frontiere. Spiritul nostru înfloreşte în grădina Europei”- a fost aleasă pentru că oferă mult interes interdisciplinar. Ea se pretează la o didactică ce prevede sarcini ale realităţii concrete, permite munca directă asupra recuperării competenţelor de bază, vizând competenţe matematice, artele, istoria, biologia şi geografia, dar şi competenţe TIC şi competenţe lingvistice. Pentru îndeplinirea obiectivelor proiectului ne-am propus foarte multe activităţi. Tema proiectului şi existenţa în Bucov a unei Grădini Botanice aflată în curs de amenajare, ne-au inspirat şi ne oferă posibilitatea, de a realiza activităţi deosebite atât în grădina cât şi în sala de clasă, precum şi să promovăm agricultura ecologică în comunitate. De exemplu, în primul an de proiect, elevii noştri, îndrumaţi de cadrele didactice ale şcolii au realizat broşurile: “Reţete culinare pentru produse locale”, şi “Ghid de întreţinere a plantelor locale” dar şi activităţi cum ar fi: “Arta şi geometrie în grădinile Europei”, “Lectura în grădină”, “Pregătirea grădinii şcolii”, “Zâmbete de istorie în grădina Europei” etc. În afară activităţilor organizate la nivel local, proiectul prevede ca fiecare scoală să fie gazda unei Reuniuni Transnaţionale de proiect pentru echipele de cadre didactice şi, de asemenea, ca fiecare echipă de proiect alcătuită din elevi şi profesori să participe la activităţi în fiecare şcoală parteneră, în cadrul Reuniunilor Transnaţionala de învăţare, predare, formare. În anul şcolar 2014-2015, în perioada 3-6 decembrie 2014, opt cadre didactice din şcoala noastră au participat la prima Reuniune Transnaţională de proiect din Italia, la Instituto Comprensivo Dante Alighieri Cornate D’Adda,. De asemenea, 20 de elevi şi 4 cadre didactice au participat la Reuniunea Transnaţională de învăţare, predare şi formare organizată în Spania, în perioada 1-7 martie 2015, la IES Carmen Burgos de Segui, Alovera-Guadalajara iar în perioada 19-25 aprilie 2015 a fost organizată la noi, în şcoală, Reuniunea Transnaţională de învăţare, predare şi formare la care au participat elevi şi cadre didactice din şcoala noastră, alături de echipele de proiect din Spania şi Portugalia. Anul şcolar 2015-2016 a început, pentru Şcoala Gimnazială “Constantin Stere”, cu organizarea celei de-a doua Reuniuni Transnaţionale de proiect în perioada 9-12 septembrie 2015. La Reuniunea Transnaţională din septembrie 2015 au participat şi echipele de proiect din Italia, Spania, Portugalia şi Bulgaria. În perioada 8-14 noiembrie 2015 a avut loc, în şcoala Agrupamento de Escolas de Sao Martinho- Sao Martinho do Campo, din Portugalia, Activitatea Transnaţionala de învăţare, predare, formare, cu participarea unităţilor şcolare: Şcoala Gimnazială „Constantin Stere” Bucov (Prahova, România), IES Carmen Burgos de Segui, Alovera –Guadalajara (Spania), Agrupamento de Escolas de Sao Martinho- Sao Martinho do Campo (Portugalia). Pe 8 noiembrie 2015, echipa de proiect a şcolii din Bucov, formată din 20 de elevi şi 4 cadre didactice a plecat pentru o săptămână în Portugalia, pentru a participa la activităţile de învăţare, predare, formare în cadrul proiectului. Am admirat Grădinile Serralves din Porto,un magnific patrimoniu arhitectural peisagistic şi artistic. Activităţile desfăşurate în Portugalia au fost foarte diverse, astfel ca elevii şi cadrele didactice s-au implicat în activităţile şcolii, participând direct la orele de curs cât şi la activităţi realizate în afara sălii de clasă. Activităţile desfăşurate la exterior au constat atât în plantari de flori şi copaci în curtea şcolii, cât şi în vizite culturale organizate în localitate şi în afara ei. Deoarece foarte mulţi dintre participanţi, atât elevi cât şi profesori, se cunoşteau deja, datorită celorlalte reuniuni organizate în Spania şi România, întâlnirea a fost încărcată de mare emoţie, elevii şi cadrele didactice având mici surprize, simbolice, pentru prietenii din celelalte echipe. În prima zi, în care am vizitat şcoala, directorul instituţiei ne-a prezentat şcoala, localitatea şi obiectivele culturale ale zonei, precum şi informaţii privind proiectele şcolii. Directorul a evidenţiat obiectivele de patrimoniu mondial din Portugalia, oameni de mare valoare din acea ţară, precum şi specialităţile culinare locale (de exemplu “Bacalhau”). Cu siguranţă, am observat multe asemănări dar şi deosebiri între şcolile noastre, între sistemele de învăţământ. Am remarcat că sălile unde se reuneau profesorii aveau nume de grădină, iar sălile elevilor, nume de floare. Trebuie menţionat că una dintre săli poartă numele Parcului Memorial “Constantin Stere”, din localitatea noastră. Curtea şcolii avea pictate pe pereţi steagurile ţărilor participante la proiect, iar noi, împreună cu partenerii, am plantat bulbi de flori din grădinile noastre în dreptul steagurilor. Un alt aspect foarte important pe care l-am putut remarca pe perioada vizitei îl reprezintă grija pentru sănătate. Am fost impresionaţi de faptul că elevii au cantină la şcoală dar şi de faptul că există un program pentru sănătate pus în practică la cantină, fiecare meniu fiind planificat astfel încât, în fiecare zi, elevii să consume legume, mai puţină sare, iar desertul să fie alcătuit din fructe, plata la cantina fiind diferenţiată în funcţie de veniturile părinţilor. Întrucât unul dintre obiectivele proiectului nostru îl constituie şi implementarea TIC, am fost la fel de atenţi şi la modul în care se poate face acest lucru. Multitudinea de calculatoare în spaţiile şcolii, ne-a determinat să înţelegem cât de mult ne-ar ajuta şi pe noi o asemenea dotare informatică . În programul săptămânii au existat şi activităţi sportive, o zi de muzică portugheză, dar şi o plimbare în Parcul Rabada în drum spre Primăria din Santo Târso. Primarul şi doamna viceprimar ne-au primit cu multă căldură, fiind foarte intersati de modul în care funcţionează finanţarea şcolilor în ţara noastră. Vizite remarcabile au fost realizate şi la Porto, vizitând şi Grădinile Palatului de Cristal şi Muzeul Romantic. O altă vizită interesantă a fost cea de la Guimaraes şi Mont de Penha, urmate de vizită la Palatul Ducilor, centrul istoric al oraşului precum şi Biserica “Notre Dame des Olives”. Pe parcursul vizitelor, elevii noştri au putut evidenţia legătura dintre grădină, natură şi viaţă, au observat specificul grădinilor vizitate, au făcut fotografii elementelor de geometrie florală observate în timpul vizitelor în grădini, dar şi în mediul înconjurător în general, urmând ca la întoarcerea acasă, să realizăm o expoziţie cu aceste fotografii. Ultima zi de cursuri la şcoală a fost continuată cu vizita într-un mic oraş Roritz, cu vizitarea unei biserici romane şi a unei mănăstiri Singeverga, un loc în care am putut admira o minunată colecţie de fluturi .Cea mai modernă şcoala primară ce aparţine de Agrupamento de Escolas de Sao Martinho, ne-a fascinat prin dotarea ei, impresionant fiind terenul de sport în apropierea căruia se ridică un zid natural în stanca- o imagine naturală cu adevărat fermecătoare. În cadrul unui program cultural, festiv, fiecare echipă a prezentat un scurt program artistic. Următoarea întâlnire la care va participa echipa şcolii noastre este Reuniunea transnaţionala de predare, învăţare, formare, în Bulgaria, 12-19 martie 2016. De asemenea, următoarea reuniune pentru cadre didactice va avea loc în luna mai, din nou în Portugalia, unde vom analiza activităţile desfăşurate în acest an şcolar şi le vom organiza pe celelalte. Activitatea Transnaţionala de învăţare, predare, formare organizată în Portugalia a fost consemnată în presa din Portugalia, fiecare dintre noi primind înainte de a pleca din Portugalia, un exemplar din ziarul care a evidenţiat această activitate. Prof. Mihaela Minea, responsabil de proiect, Şcoala Gimnazială “Constantin Stere” Bucov