Ultima editie tiparita in format pdf

Rolul Proiectului ROSE în învăţământul prahovean

Publicat pe 2020-02-10 10:36:50Mihail Marinescu

Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova a găzduit joi,6 februarie, Conferinţa judeţeană a Proiectului ROSE (ROmanian Secondary Education Project), unul dintre cele mai importante şi complexe proiecte educaţionale. Evenimentul a fost prezidat de prof. Radu Jugureanu – senior educaţional expert în cadrul proiectului. Au fost prezenţi directori de unităţi de învăţământ şi inspectori şcolari, activitatea beneficiind şi de prezenţa prof. Radu Pisău – noul inspector şcolar general al ISJ Prahova. Proiectul ROSE este finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare şi este implementat de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE), pe o perioadă de 7 ani, între 2015 și 2022. Obiectivele granturilor sunt: reducerea ratei de abandon școlar în licee; creșterea ratei de absolvire; îmbunătățirea performanței la examenul de bacalaureat. În acest proiect sunt cuprinse 21 de unităţi de învăţământ din judeţul Prahova beneficiare de granturi, care au desfăşurat şi mai desfăşoară diverse sub-proiecte. Este vorba despre: Liceul Agricol „Gh.Ionescu -Sisești” Valea Călugărească; Liceul Tehnologic, Sat Cioranii de Jos, Comuna Ciorani, Liceul Tehnologic „Elie Radu” Ploieşti, Liceul Tehnologic „Toma N. Socolescu” Ploieşti; Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Ploieşti; Liceul Tehnologic „1 Mai” Ploieşti; Liceul Tehnologic de Servicii „Sfantul Apostol Andrei” Ploieşti; Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Ploieşti; Colegiul „Ion Kalinderu” Buşteni; Liceul Teoretic „Şerban Vodă” Slănic; Liceul Tehnologic „Carol I” Valea Doftanei; Liceul Tehnologic Administrativ şi de Servicii „Victor Slăvescu” Ploieşti; Liceul Tehnologic „Constantin Istrati” Câmpina; Liceul Tehnologic Energetic Câmpina; Colegiul „Mihail Cantacuzino” Sinaia; Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” Breaza; Liceul Tehnologic „Teodor Diamant” Boldeşti-Scaeni; Liceul Tehnologic Agromontan „Romeo Constantinescu” Vălenii de Munte; Liceul Teoretic Azuga; Liceul Tehnologic „Tase Dumitrescu” Mizil; Liceul Tehnologic de Transporturi Ploieşti. Activităţile de mentorat desfășurate în județul Prahova au ca scop următoarele: Cultivarea unor relații de încredere și respect reciproc în cadrul organizațiilor scolare; Cooperare în cadrul activităților, ceea ce nu presupune doar un simplu acord, ci conlucrare pentru identificarea celor mai bune soluții; Cultivarea răbdării într-o „lume a nerăbdării”; Implicarea elevilor în propriul proces de învățare prin participarea la activitățile de consiliere. Creşterea încrederii în forţele proprii a respectului de sine a abilităţilor de a-şi autoevalua progresul; Creşterea motivaţiei pentru învăţare, prin stabilirea rolului profesorului de a supraveghea permanent activitatea elevilor, de a discuta cu ei pentru a identifica problemele, de a orienta în mod diferenţiat pe cei care întâmpină dificultăţi. Implicarea reală în activități; Relatia de încredere creată între profesor-elev este deosebit de impotantă şi se reflectă în rezultatele elevului în învăţare; Desfășurarea activităților remediale să fie realizate într-un mod atractiv pentru elevi; Acțiunile profesorilor să îî inspire cât mai mult pe elevi.

Apel pentru acordarea a 6% din PIB pentru Educaţie
Prof. Radu Jugureanu a făcut o prezentare minuţioasă a proiectului ROSE, evidenţiind rezultatele pozitive pe care elevii beneficiari ai proiectului le obţin datorită programelor implementate, rezultate care pot să contribuie, mai devreme sau mai târziu, la sănătatea în ansamblu a societăţii. S-a vorbit şi despre nemulţumirea faptului că politicienii nu respectă legea cu privire al acordarea a 6% din PIB sistemului de învăţământ, dar şi despre plecarea peste hotare a românilor, Radu Jugureanu spunând că „este vina noastră (n.r. a societăţii) că părinţii copiilor pleacă să muncească în străinătate”. Aici, ne permitem să adăugăm că un rol extrem de important îl are, de fapt, politica de globalizare. Globalizarea şi-a pus amprenta mai ales în statele foste comuniste, pentru că nu numai din România s-a plecat şi se pleacă în occident! Globalizarea este cea care afectează, odată cu scrurgerea timpului, naţionalismul unui stat, afectează datinele şi credinţele unui popor şi aceste lucruri se văd tot mai pronunţate în Europa, mai ales! Ar mai fi multe de comentat despre efectele globalizării, dar nu credem că este cazul să oferim acum mai multe detalii. Totodată, de ceva ani, statul român oferă diferite facilităţi tinerilor la angajare, firmele fiind încurajate şi cu bani pentru a angaja tineri absolvenţi. Sunt organizate şi Burse ale locurilor de muncă, dar, ce să vezi, mulţi nu vor să muncească aici. Preferă să plece în afara ţării, că acolo sunt salarii mai mari! Ok, dar tot acolo este şi viaţa mai scumpă, mult mai scumpă decât în România! Fiecare, însă, îşi croieşte drum în viaţă după cum doreşte, pentru că, nu-i aşa, există, încă, globalizarea, care are „grijă” de tot şi de toţi!

Rolul mentorului
Prof. Bianca Elisabeta Ciulac – mentor în cadru Proiectului ROSE la nivelul judeţului Prahova, oferă detalii, în cadrul lucrării intitulate „Procesul de mentorat”, despre activitatea de mentorat, evidenţiind rolul pe care profesorul mentor îl are în rândul elevilor, în societate în general. „Mentoratul este, în sine, o relație total diferită față de altele, cum ar fi formarea, îndrumarea și sprijinul acordate de persoane cu autoritate în relația de muncă cu persoana mentorată. Mentorul este persoana care sprijină învățarea auto-dirijată, dezvoltarea și progresul altei persoane, prin oferirea de informații, exemple de bune practici, consiliere pentru creșterea încrederii în sine și consiliere pentru identificarea celor mai bune soluții, tehnici și metode pentru atingerea obiectivelor stabilite. Mentoratul este o sursă remarcabilă pentru auto-învățare/auto-formare şi dezvoltare personală, asigurându-se astfel și capacitatea de asumare a deciziilor, precum și capacitatea de monitorizare și identificare a măsurilor ameliorative pentru minimizarea riscurilor”, precizează prof. Bianca Ciulac. De asemenea, mentorul îndeplineşte mai multe roluri în activitatea de mentorat: de model profesional, de facilitator, de consilier al persoanei mentorate, de formator specialist în dezvoltarea profesională și de persoană-resursă. Scopul general al activităților de mentorat este de a contribui la adecvarea performanței liceului, din perspectiva calității și inovativității activităților de predare-învățare-evaluare, de sprijin și extracurriculare prin acțiuni care vizează: sprijinirea persoanei mentorate în procesul de auto-observare și reflecție asupra propriilor experiențe profesionale; facilitarea procesului de autoevaluare a persoanei mentorate pentru determinarea nevoilor privind abordarea şi implementarea activităților intra-curriculare, de sprijin și extra-curriculare derulate în cadrul proiectului; acordarea de asistență și suport în abordarea activităților pedagogice.