Ultima editie tiparita in format pdf

Limba latină are o salvare! Materia care se preda până acum la clasa a VIII-a urmează să fie trecută la clasa a IX-a

Publicat pe 2016-02-19 11:57:12Mihail Marinescu

La finele anului trecut, Ministerul Educaţiei şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei lansau în dezbatere publică cele trei variante de plan cadru pentru învăţământul gimnazial. În niciuna din variante, însă, nu se regăsea materia Limba latină, o materie de tradiţie în învăţământul românesc, mai ales că suntem o ţară latină. Ei bine, însă, la prezentarea concluziilor rezultate din  dezbaterea publică, prezentare ce a avut loc marţea aceasta, la Bucureşti, s-a prezentat varianta ca Limba latină să se predea la clasa a IX-a, dacă aceasta nu mai are... loc la clasa a VIII-a. “Mai toţi cei care au luat cuvântul au scos în evidenţă valoarea formativă a limbii latine şi valoarea culturală. Majoritatea au înclinat ca această disciplină să existe la clasa a IX-a, nu la clasa a VIII-a. Nimeni nu a negat importanţa limbii latine şi existenţa acestei discipline, dar ţinând cont şi de o anumită tradiţie din sistemul educaţional românesc s-a solicitat că Limba latină să se mute la clasa a IX-a”, ne-a declarat prof. Nicolae Angelescu - inspector şcolar general al ISJ Prahova, prezent la activitatea de la Bucureşti. Despre respectiva acţiune organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti, inspectorul şcolar general al ISJ Prahova ne-a mai declarat: “A fost prezentat atât punctul de vedere al Ministerului Educaţiei, prin vocea ministrului Adrian Curaj, dar şi o prezentare a momentului în care ne aflăm de către directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, după care au urmat intervenţii ale participanţilor, care au fost din zone foarte largi - din parlamentari, academicieni, profesori universitari din Bucureşti, Cluj, Iaşi, reprezentanţi de la organizaţii neguvernamentale, de la sindicate, inspectori şcolari generali (pentru  că după aceasta a avut loc o altă şedinţa, la Minister, între inspectorii şcolari generali şi ministrul Adrian Curaj). A existat şi intervenţia profesorului universitar Dan Potolea, de la Universitatea din Bucureşti, care la nivelul compartimentului de pedagogie şi psihologie a Universităţii Bucureşti au realizat şi ei un plan cadru şi au venit cu o propunere a lor, cu o expertiză, făcând tot felul de analize cu alte tipuri de programe, cu ceea ce s-a întâmplat în învăţământul românesc”, a afirmat Angelescu. Acesta a mai spus că a fost subliniată şi o idee, anume că, “în momentul de faţă, avem la nivelul clasei a III-a o generaţie de copii care au parcurs toată această aventură şcolară după o nouă programă, după un nou plan-cadru. Prin urmare, ar trebui ca elevilor care ajung în clasa a V-a să li se ofere o continuitate firească a ceea ce ei au parcurs în momentul de faţă, care nu s-ar realiza cu actualul plan cadru. Există şi această presiune, de a schimba ceea ce avem în acest moment aşa încât să existe o compatibilitate cu ceea ce au parcurs copiii care, în momentul de faţă, se găsesc la clasa a III-a”, a mai declarat prof. Nicolae Angelescu – inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova.