Ultima editie tiparita in format pdf

Cronica de Artă plastică: SALONUL DE TOAMNĂ 2017

Publicat pe 2018-01-12 08:58:46Serghie Bucur

Încă o Toamnă pe şevaletele pictorilor prahoveni, de unde au parvenit lucrările expuse pe simezele Galeriei de Artă din centrul Ploieştiului, probabil ultima – urmare intenţiei Primăriei de a o muta, pe motiv de... seismicitate periculoasă, nimeni nu ştie unde - în sediul acestei oaze de reală frumuseţe care, oferită de comunişti, de vreo 50 de ani, este singura ce adaugă speranţelor noastre, culorile şi formele, de la un vernisaj la altul, remarcabile.

Simfonie a nuanţelor preparate cu migală şi vocaţie, pe ovalul din placaj al paletei, a volumelor în arhitecuri mereu altele, Salonul de Toamnă 2017 s-a văzut privit şi admirat de suflarea Filialei UAP-ului locală, precum şi de alte persoane adiacente la această lume, pe care gusturile l-au analizat în varietatea lui inerentă.

Catalogul acestei ediţiei, alcătuit în viziunea artiştilor Valter Paraschivescu şi Cristian Anghel, el însuşi o operă de artă editorial-tipografică, păstrează în paginile lui suita de opere în ulei şi materiale solide, creaţii a căror fervoare artistică au reverberat în ascunzişurile celor sensibili. Le-au adăugat forţă şi calitate, prin scurtele lor aprecieri, domnii Marcel Bejgu, preşedintele Filialei Prahova a UAP şi Florin Sicoie, directorul Muzeului Judeţean de Artă Ion Ionescu Quintus.

Ne-am plimbat retinele peste toate, absolut toate lucrările, cu sentimentul că retrăim sărbătoarea numită „Salonul de Toamnă”, încă odată încântaţi şi bucuroşi, faţă în faţă cu superlativele. L-am auzit pe Vasile Alecasndri recitând pastelul său, „Iarna”, privind „Cântecul iernii”, ulei de Marcel Bejgu. Ceva din împrejurimile Bojdeucii lui Ion Creangă ne-a amintit „Iarna” lui Miltiade Nistoroiu. Raiul floral ce stârneşte invidia şi admiraţia trecătorilor pe strada Unirii nr. 18 din Floreşti, pe care îl îngrijesc mâinile harnice ale amicului meu Alexandru Chivu, mi l-au readus pe simeze „Florile mamei” ale Marilenei Ghiorghiţă, „Ciulinii” lui Tănase Mocănescu, „În lumina verii” a Floricăi ionescu, „Ulcica cu flori” a maestrului Ovidiu Paştina, „Crinii” Mariei Urian, „Semne de vânt” – „Bujorul” sui-generis, al d-nei Camelia Profirescu, „Furtuna” Elisabetei Stănciulescu, care a fost premiată de Primărie. „Lacrimile toamnei”, de Geanina Sfinteş, „Florala” Marianei Voicu,

Ne întoarcem la peisaje – totdeauna ferestre spre Natură, pentru că au excelat  cu brio prin „Marina” Speranţei Ştefănescu, prin suculenta „Toamnă la Remetea” a lui Valter Paraschivescu, cadre din secolele XVII-XVIII, prin moromeţiana „Toamna a venit” a maestrului Valeriu Scărlătescu (teribilă ilustraţie la schiţa „Calul” a lui Marin Preda), prin ezotericul acrilic „Compoziţie” de Ana Oprişoreanu, gigantul „Sequoia” de Filip Kollo, tolstoiana „Cutie cu amintiri”, ruptă dintr-o iarnă la Iasnaia Poliana, de Florin Şuţu, emblematica „Noapte a patrimoniului” de Dragoş Minculescu, orientalele „Sfinx la Caliacra” de Mihaela Teodorescu, „Izvorul sfânt, Balcic”, de Cosntantin Mazuru, „Nervii de toamnă” ai lui Cristian Anghel, mediteraneeana „Lumini din Santorini” de Veniamin Caminschi, „Lacul zânelor” de Mihaela Ilie, „Lumină târzie” de Emanueal Ceapă, „Margine” de Virgil Potârcă, „Toamna la Văleni” de Daniela Moraru şi „Lumină lină” de Tiberiu Adet.  Relevanţa genului Naturii statice, uleiul omonim semnat de Victor Munteanu. Decorativul a fost adus în public de „Frumosul ideal” al Anei-Maria Barbos şi „Africa II”, de Mihaela Laslo. Excelenta compoziţie „Drumul”, semnată de Ioana Neculea ne relevă o gândire artistică foarte actuală şi o viziune filozofică cioraniană, dacă avem în vedere epoca şi vremurile care ne-o face atât de inumană! Goblenul – prin „Răsărit” de Nicolae şi Georgeta Bălaj.

Încheiem cu sculpturile datorate lui Valentin State, „Muzică”, lui Iustin Bratu, „Femeie”, Lucreţiei Milea, „Compoziţie”, lui Alfred Dumitriu, „Veneţie” şi Adrian Nicolae, „Judecata lui Paris”.