Ultima editie tiparita in format pdf

Grija pentru monumentele istorice prin Proiectul „Patrimoniu la răscruce – Digitizarea crucilor de piatră şi a monumentelor de eroi din Primul Război Mondial din judeţul Prahova”

Publicat pe 2017-10-26 15:50:32Mihail Marinescu

În cadrul proiectului sunt incluşi şi elevi şi profesori din Prahova şi Ploieşti

Asociaţia Eurocentrica, în parteneriat cu Institutul Naţional al Patrimoniului din România, Direcţia Judeţeană de Cultură Prahova şi Asociaţia Convergenţe Europene, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Prahova şi Asociaţiei Județene „Cultul Eroilor” Prahova, desfăşoară, în acest an, proiectul „Patrimoniu la răscruce – Digitizarea crucilor de piatră şi a monumentelor de eroi din Primul Război Mondial din judeţul Prahova”, care beneficiază de finanţare din partea Ministerului Culturii, prin Administraţia Fondului Cultural Naţional, în cadrul programului „Proiecte Culturale”, secţiunea „Patrimoniu cultural material”. Proiectul îşi propune să catalogheze, să digitizeze, să promoveze, să protejeze şi să contribuie la cercetarea primară a crucilor monumentale de piatră ridicate în judeţul Prahova în secolele XVI-XIX şi a monumentelor de eroi căzuţi în timpul Primului Război Mondial, construite de comunităţile locale prahovene între 1920 şi 1940. Astfel, la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova a avut loc, pe 26 octombrie, una din acţiunile incluse în proiect, acţiune numită „Atelier educativ”, la care au participat elevi de clasa a X-a de la C.N. „Jean Monnet” Ploieşti, prof. Tudor Iancu, şi de clasa a VIII-a de la Şcoala „Rareş Vodă” Ploieşti, prof. Răzvan Cristian Bâgiu. Elevilor li s-au prezentat detalii despre proiect, reliefându-se rolul foarte important pe care îl au monumentele istorice de pe meleagurile natale, conservarea lor, inclusiv a crucilor de piatră ridicate în secolele XVI-XIX. S-a vorbit despre folosirea noilor tehnologii ale informaţiei, precum digitizarea, în scopul conservării şi promovării patrimoniunului cultural material, cât şi în utilizarea metodelor tradiționale de cercetare istorică. Această inițiativă are ca scop, pe lângă promovarea patrimoniului imobil religios şi comemorativ, mai ales sensibilizarea și educarea publicului tânăr în spiritul conservării acestuia şi a valorificării sale ca sursă de inspiraţie pentru proiecte artistice, acţiune pe care o considerăm drept unul dintre cele mai eficiente modele sustenabile de protejare a patrimoniului. Proiectul mizează pe digitizarea 2D şi 3D atât ca cea mai promiţătoare soluţie inovatoare pentru promovarea patrimoniului cultural, cât şi ca unul dintre elementele cheie ale unui model sustenabil de protejare a acestuia, deoarece, prin încărcarea produselor digitizării pe platforme informatice inteligente şi atractive, permite accesul rapid al unui număr foarte mare de utilizatori la replici virtuale ale patrimoniului cultural, mobil sau imobil. Procesul de digitizare a crucilor de piatră şi a monumentelor interbelice comemorative care continuă tradiţia lor este organizat în mai multe etape. Având în vedere că, în 2018, se va serba Centenarul României Moderne, marcându-se 100 de ani de la încheierea Primului Război Mondial (1914-1918), valorificarea culturală a crucilor de piatră și a monumentelor închinate eroilor acestui război reprezintă în acelaşi timp o modalitate de reînviere a spiritului comunitar în jurul istoriei locale şi naţionale, se precizează în comunicatul de presă întocmit cu prilejul acestui proiect. „Intenţia noastră este aceea de a aduce o contribuţie necesară la conservarea şi promovarea patrimoniului cultural românesc, concentrându-ne eforturile asupra unei categorii de monumente istorice şi culturale din păcate deseori neglijate. Crucile monumentale de piatră şi monumentele de eroi sunt repere importante pentru istoria şi identitatea comunităţilor locale din România, iar punerea lor în valoare prin digitizare şi accesibilizare online va contribui, sperăm noi, cât mai semnificativ, la sensibilizarea publicului larg faţă de valorile culturii române”, a precizat coordonatorul proiectului, Bogdan Şandric. Atelierele educative au ca temă importanţa conservării monumentelor istorice şi cunoaşterea patrimoniului istoric local, adresate elevilor din instituţiile de învăţământ preuniversitar din zona de implementare a proiectului. Atelierele sunt organizate pentru elevii a 5 şcoli din judeţul Prahova, cu sprijinul cadrelor didactice şi a autorităţilor locale, şi constau în vizitarea crucilor de piatră şi a monumentelor comemorative de pe raza localităţilor unde se află şcolile vizate de proiect, prezentări referitoare la date de istorie locală generale şi particulare, oferite de crucile de piatră, replicarea de către elevi a unor acţiuni specifice necesare pentru conservarea digitală a monumentelor istorice (fotografiere, completare fişe de inventar adaptate etc.), mici lucrări de amenajare, concursuri de cultură generală cu premii. Şcolile care participă la atelierele educative au fost selectate în baza interesului manifestat pentru aceste acţiuni şi a prezenţei pe raza localităţilor de care aparţin a crucilor de piatră şi a monumentelor de eroi, astfel: Liceul Teoretic „Grigore Tocilescu” Mizil, Şcoala Gimnazială Boldeşti-Grădiştea, Colegiul Naţional „Jean Monnet” Ploieşti, Şcoala Gimnazială „Rareş Vodă” Ploieşti, Şcoala Gimnazială Gherghiţa, Şcoala Gimnazială Olari. Pe 25 octombrie, un astfel de Atelier a avut loc la Mizil şi la Boldeşti-Grădiştea, participând şcolilor interesate din cele două localităţi, constând în prezentarea proiectului în faţa elevilor şi a cadrelor didactice şi deplasări pe teren la crucile de piatră din Mizil, cartier Fefelei, la crucea de piatră din punctul „La Aman”, satul Boldeşti, la monumentul eroilor din primul război mondial, satul Grădiştea şi la vechiul cimitir cu cruci de piatră din satul Grădiştea. Cum precizam şi mai devreme, pe 26 octombrie, Atelierul educativ a venit la Ploieşti, la Muzeul de Istorie şi Arheologie a Judeţului Prahova, constând şi într-un concurs de creaţie artistică şi cultură generală pentru elevi. Vineri, 27 octombrie, Atelierul educativ poposeşte la Gherghiţa şi Olari. După prezenetarea proiectului în faţa elevilor urmează deplasarea în teren la crucea din punctul „Puţul Moaştelor”, satul Gherghiţa şi amenajarea acesteia, deplasarea în teren la monumentul eroilor din satul Olarii Vechi şi participarea activă la procedeul de digitizare a lui, susţinându-se şi un concurs de creaţie artistică şi cultură generală pentru elevi.