Ultima editie tiparita in format pdf

6 modalităţi prin care masajul îţi îmbunătăşeşte sănătatea

Publicat pe 2017-03-28 16:32:55

Consideri masajul o indulgență? Poate. Însă această tehnică de relaxare are şi o componentă de sănătate – de la eliminarea durerii şi inflamaţiei până la reducerea stresului şi anxietăţii, iar toate aceste beneficii sunt dublate de studii. Bogdan Begligiu, terapeut la Centrul Holistic Tummo Reiki, îţi spune care sunt cele mai importante 6 rezultate pe care le vei observa după câteva şedinţe de masaj.

„Statul pe scaun la birou, munca în picioare, condusul pentru lungi perioade – astfel de activităţi cotidiene creează tensiune la nivelul muşchilor, care odată devenită cronică are efecte secundare atât la nivelul corpului, cât şi al minţii. Tensiunea musculară persistentă poate priva circulaţia sângelui şi a nutrienților care ajung la organe şi ţesuturi. Pe măsură ce ţesuturile care acoperă muşchii devin mai dense şi mai puţin mobile, atât postura, cât şi respiraţia este afectată. Iar toate aceste reacţii în lanţ contribuie la probleme cronice hormonale, biochimice şi neurologice de tot felul. Aici intră în ecuaţie masajul care poate întrerupe aceste şabloane, ajutând corpul să-şi regăsească starea de echilibru”, explică Bogdan Begligiu (www.tummoreiki.ro).

Masajul reduce anxietatea

În 2004, un psiholog de la Universtatea Wisconsin–Stout a publicat o meta-analiză prin care a concluzionat că persoanele care primesc masaj au un nivel mai scăzut de anxietate decât cele care nu recurg la un astfel de tratament. O explicaţie ar fi ca masajul scade nivelul de cortizol din corp, hormonul care declanşează stresul. 

Efecte pozitive pentru durerile de spate

În afară de a scăpa de stres, următorul motiv pentru care oamenii vin la masaj sunt durerile, în special cele de spate. „Durerea fizică este sistemul de alarmă al corpului. Atunci când avem o durere acută, cum este o arsură sau un os rupt, durerea ne spune că ceva nu este în regulă. Însă atunci când durerea este prezentă în fiecare zi, cum se întâmplă cu durerea de spate, această alarmă înseamnă că s-a stricat, iar masajul poate reduce volumul acesteia sau chiar o poate opri. Masajul Therapeutic Relief pe care îl fac la centru pune accent pe zonele încărcate de tensiune, printr-o presiune controlată, fiind o terapie utilă persoanelor cu durere cronică”, adaugă Bogdan Begligiu.

Studiile indică faptul că masajul întrerupe circuitul durerii, care circulă prin fibre nervoase de diametru mic, în timp ce masajul stimulează fibrele nervoase cu diametru mare. Iar răspunsul celor din urmă ajunge mai repede la creier decât al celor mici, de aceea senzaţia plăcută a masajul depăşeşte senzaţia durerii.

Alină durerile de cap

Tensiunea duce la dureri de cap, de aceea masajul este indicat şi în aceste cazuri. „Există anumite puncte cheie în zona gâtului şi umerilor care odată apăsate reduc durerea. În shiatshu, o tehnică de masaj în care practicantul stimulează punctele de presopunctura ale pacientului pentru a calma durerea şi stresul, aceste puncte sunt folosite frecvent. Se consideră că presopunctura poate scurtcircuita sarcomerii (unităţile contractile reponsabile de contracţiile musculare din celule) şi astfel celulele se relaxează, iar tensiunea musculară dispare”, completează Bogdan Begligiu.

Rezolvă problemele cu somnul

Lipsa somnului are efecte asupra întregii biochimii a corpului, făcându-l mai vulnerabil la inflamaţii, imunitate scăzută şi sensitivitate la durere. „Relaţia dintre durere şi lipsa somnului reprezintă un cerc vicios, întrucât corpul nu reuşeşte să se odihnească pentru a se vindeca. Recomand ritualul Calm Mind, o terapie la nivelul capului, umerior şi spatelui prin care se deblochează energia prin puncte de acupresiune. Terapeutul va folosi tehnici speciale de masaj şi respiraţie pentru a reduce tensiunea şi a linişti mintea”.

Studiile arată ca masajul poate ajuta în echilibrarea somnului, mai ales pentru pacienţii cu dureri cronice. Masajul stimulează sistemul nervos parasimpatic, responsabil de stresul mental şi fizic, astfel ca somnul poate deveni mult mai odihnitor după o şedinţă de masaj.

Reduce simptomele depresiei

Poate părea greu de crezut că o tehnică de manipulare a corpului poate avea efecte asupra creierului. Dar studiile confirmă acest beneficiu, masajul crescând nivelul de serotonină, hormonul fericirii. Masajul încurajează creierul să secrete şi dopamină şi oxitocina, hormoni care generează sentimentele de bucurie şi o stare de bine.

Scade tensiunea arterială

Dat fiind efectele benefice asupra corpului şi minţii, dar şi la nivelul stresului, nu ar trebui să fie o surpriză faptul că şi inima se bucură de pe urma masajului prin scăderea tensiunii arteriale. Studiile arată ca pe măsură ce masajul influenţează benefic sistemul nervos parasimpatic, acesta restabileşte echilibrul biochimic după un eveniment stresant.

„Înainte de existenţa medicamentelor şi procedurilor chirurgicale, oamenii foloseau masajul să trateze absolut orice. Nu e de mirare că şi astăzi atunci când ne lovim primul instinct este să ne masăm zona”, adauga Bogdan Begligiu.