Ultima editie tiparita in format pdf

Nutriţionist: „Din farfurie pleacă sănătatea noastră. Şi cea fizică, şi cea emoţională”

Publicat pe 2017-04-04 13:54:19

Facem diete peste diete, toate auzite de la prieteni. Dacă nu slăbim imediat, e jale: scoatem colţii şi nimic nu ne mai mulţumeşte. Din start, abordarea aceasta este greşită. În exclusivitate pentru Doctorul zilei, nutriţionistul Alina Stoica explică de ce

– Doctorul zilei: Ne îngrăşăm, slăbim, iar ne îngrăşăm… o ţinem numai într-o dietă! O fi bine?

– Nutriţionist Alina Stoica: Evident, nu! Toate oscilaţiile de greutate sunt cauzate de aceste dezechilibre majore: soluţiile luate de la prieteni, soluţiile mamei, soluţiile soţului sunt raportate la nevoile noastre. Ei, bine, este o abordare greşită. În momentul în care dorim soluţii personalizate abia atunci putem să realizăm dacă ne ajută ceva sau nu. Şi aceste soluţii personalizate se rezumă la starea noastră de sănătate, la simptomatologia curentă, la afecţiunile pe care le avem, pe care suntem predispuşi să le avem în funcţie de moştenirea genetică, la un set de analize medicale, dar nu la analize de la A la Z, ci analizele care se pot face în urma primei evaluări la nutriţionist.

– Doar aşa aflăm ce e bine şi ce nu pentru noi?

– În funcţie de acestea, da, se poate structura un program de nutriţie corect, un program de nutriţie adaptat la stilul de viaţă. Nu poţi pune o mămică sau o doamnă care nu a gătit o viaţă întreagă, să o facă zi de zi, îţi dai seama că renunţă la un moment dat şi nu o va ajuta programul pe care i-l transmiţi. Ceea ce înseamnă că trebuie adaptat la stilul de viaţă, la alimentele pe care le preferă, pe care le refuză, este important să se facă un program cu mare atenţie asupra fiecărei persoane în parte, pentru că astfel de soluţii au şi finalitate. Astfel de soluţii au atingerea obiectivelor inevitabil. În momentul în care nu-ţi stabileşti obiective clare vizavi de ceea ce-ţi doreşti de la un program de alimentaţie, în momentul în care singurul obiectiv este legat de greutate, atunci soluţiile nu sunt pertinente şi nu sunt raportate la termen lung. Nu sunt adaptate ca un stil de viaţă, ci sunt privite strict pe o perioadă limitată de timp, bifăm un anumit număr de kilograme după care de mâine plecăm în vacanţă şi avem masă all-inclusive, eventual super all-inclusive-ul este prietenul nostru cel mai bun.

– Să înţeleg că „răsfăţul” din vacanţă se plăteşte scump? De ce?

– Pentru că acesta este momentul în care apar aceste derapaje alimentare, aceste momente ale noastre de „recompensă”, de răsfăţ, ne spunem „gata, am terminat dieta, de mâine pot mânca orice”. Nu sunt bune! Sub nicio formă! Pentru că organismul nostru nu este setat să facă faţă unor astfel de oscilaţii majore. Nu avem posibilitatea să digerăm corect tot ceea ce ne propunem noi să mâncăm într-o zi. Cantitatea de mâncare este cea care este importantă din păcate pentru noi şi nu calitatea!

– Adică, cumpărăm mult şi calitativ prost?

– Dacă ne uităm de multe ori în coşul de cumpărături al românilor, observăm alimente într-o cantitate excesivă, dar nu calitatea este cea care face lumea să cumpere, ci cantitatea. Dacă este bere la 3 litri, dacă este suc la 5 litri, dacă sunt ofertele speciale. Promoţiile sunt cele care atrag cel mai mult şi este trist pentru că într-o astfel de ofertă preţul se reduce fie la un aliment care nu s-a vândut, fie este într-o stare nu tocmai nutritivă, oricum ai lua-o nu este calitatea de care ai tu nevoie. Dar dacă noi ne raportăm la sănătatea noastră printr-o promoţie, din păcate vom plăti un preţ mult mai mare în scurt timp. Nu avem mult prea mulţi ani în care să jonglăm cu alimentele de proastă calitate şi astfel apar în mod inevitabil probleme de sănătate. Cele minore sunt uşor de vindecat, uşor de tratat dacă găsim soluţiile potrivite, dar în momentul în care se instalează un dezechilibru limfatic, în momentul în care apar probleme cu articulaţiile, cu oasele, afecţiunile urogenitale sau cancerele, atunci într-adevăr soluţiile sunt puţin limitate. Dar pornesc din farfurie, din această relaţie de armonie a noastră cu elementele pe care ni le dorim în farfurie.

– Doctorul zilei: Avem tendinţa de a ne umple farfuriile, suntem excesiv carnivori. Aşa arată statisticile, că mâncăm carne de 2 ori pe zi, noi, românii. Câtă ar trebui să mâncăm normal?

– Alina Stoica: În mod normal, un om sănătos ar trebui să consume două porţii de carne pe săptămână, şi aduc în discuţie, cu fiecare ocazie, acel exemplu al bunicilor mei care tăiau o găină sâmbătă sau duminică şi mâncam 7, 8, 10 persoane din ea. Şi făcea bunica mea şi ciorbă şi felul principal, mai rămânea şi pentru a doua zi. Deci, nu cantitatea de carne era cea care predomina în farfuria noastră. Dar, după Revoluţie, a apărut această nevoie a românului de a avea. De a avea o cantitate cât mai mare, de a compensa perioada de frustrare pe care a avut-o până în 1989, de a compensa neajunsurile de până atunci. Aşa că încearcă să umple farfuria atât a lor cât şi a copiilor, pe ideea că „ce n-am avut eu, să ai tu”, fără să conştientizeze că această cantitate are un impact extraordinar de mare asupra corpului.

– Impact negativ, evident…

– Din păcate un impact negativ, pentru că dacă ne-ar aduce beneficii am avea doar farfuriile pline şi ar fi un răsfăţ culinar general. Dar nu, orice exces alimentar aduce după sine repercusiuni majore şi vizibile imediat. Primele care sunt vizibile sunt cele legate de greutate, pentru că în mod evident ne cântărim şi cântarul devine un duşman, şi de aici, frustrarea, nemulţumirea de peste zi. Ne trezim anxioase şi depresive, soţul nu ne mai mulţumeşte cu nimic, colegii de asemenea nu mai încap în birou cu noi, copiii sunt cei care ne ridică cele mai mari probleme, dar toate izvorăsc din această lipsă de încredere, dintr-o stimă de sine scăzută, dintr-o stare de dizarmonie cu noi.

– Din asta izvorăsc nemulţumirile personale?

– În momentul în care tu eşti într-o stare de bine cu tine, în interiorul tău, toate aceste probleme le privim cu mai multă relaxare şi găsim soluţiile potrivite. Dar viaţa multor femei se rezumă strict la greutate şi în funcţie de asta se proiectează ziua. Dacă ne-am urcat pe cântar şi-am slăbit 200 de grame, suntem zen. Îmi spunea un copil că mamei lui cântarul i-a luat karma, zenul şi fengshui-ul. Ei, bine, cred că aşa este. Şi tot în acelaşi timp aşa va merge şi ziua noastră în condiţiile în care vedem că ne-am îngrăşat. Dar nu ne-a pus nimeni mâncarea în farfurie, sau chiar dacă ne-a pus-o cineva în farfurie nu suntem obligaţi să consumăm tot.

În perioadele de post observăm cu tristeţe că foarte multe persoane se îngraşă. Avem obiceiul de a mânca cartofi prăjiţi cu pâine, pâine cu zacuscă, pâine cu fasole, pâine cu mazăre, pâine cu orice. Şi, bineînţeles, pâine albă, că aceea este pufoasă, miroase, este adorabilă. Ei, în această perioadă de post este momentul în care ar trebui să facem o purificare din toate punctele de vedere: ale minţii, ale trupului şi ale sufletului, pentru că la noi nu mai există acest triunghi de legătură – minte, trup şi suflet. De aici sunt blocaje foarte mari, pe care nu vom reuşi să le controlăm printr-o alimentaţie dezechilibrată, printr-o alimentaţie haotică, alimente consumate la două semafoare sau între întâlniri. Trebuie să ne facem timp pentru noi, să ne facem timp să trăim şi atunci abia se va stabili această relaţie de armonie a noastră cu noi şi atunci vom reuşi să conştientizăm impactul fiecărui lucru care se întâmplă zi de zi, inclusiv în ceea ce priveşte farfuria noastră.

– Alina Stoica: Atunci când vorbescu cu pacienţii mei de aportul de lichide pe care-l au zilnic, cei mai mulţi încep cu cafea, ceai, vin, băuturi carbogazoase, pentru că acesta este mesajul care se transmite pe toate televiziunile. Lichide, în general. Ei, bine, nu este corect, ci trebuie să ne gândim la aportul de apă care se calculează în funcţie de greutatea noastră în condiţiile în care suntem sedentari. Apa pe care o consumăm să fie greutatea înmulţită cu 0,04. Este o formulă simplă, pe care o poate aplica oricine. La această cantitate se adaugă, pentru sportivi, spre exemplu, apa din timpul expunerii la saună, la efortu fizic susţinut, ceea ce înseamnă activitate sportivă. Şi atunci ajungem la o cantitate corectă de apă.

– Doctorul zilei: Se spune că e bine să bei apă de la prima oră a zilei…

– Se recomandă dimineaţa să consumăm un minim de jumătate de litru de apă simplă, astfel încât să iniţiem o etapă de purificare, de curăţare a corpului nostru, şi să recomntăm organismul. Înainte de cafea, ceai şi orice altceva. Da. Ne trezim, bem apă, şi abia apoi începem să avem acele ritualuri cu cafeaua şi alte alimente râvnite peste noapte. Apă simplă, fără lămâie, fără ghimbir, fără mentă, fără busuioc. Apă simplă, subliniez.